Fredag d. 6. - søndag d. 8. september
2024
Sidste tur til
lynetteland? Forlænget weekend i Jylland med NoJK.
Det er
svært at komme ud på de lange skinner med museumstog, og en tur til Jylland vil
snart kun kunne gennemføres med materiel, der er udrustet til det nye
signalprogram,
som nu nærmer sig færdiggørelsen i Jylland. Derfor benytter
Nordisk Jernbane-Klub lejligheden til at gennemføre en tur med den velkendte
stemning på en lidt længere tur og arrangerer
en forlænget weekendtur til
Esbjerg med Vest- og Midtjylland med følgende besøgsmål:
Kongernes Samling
på Koldinghus (fredag)
Ribe Bryghus
(fredag)
Midtjyske
Jernbaner med de klassiske lynetter samt andre motortogsæt (lørdag)
Esbjerg havn
(søndag)
Odense på egen
hånd (søndag)
Koldinghus
daterer sig tilbage til midten af 1200-tallet, og var i århundreder et af
landets vigtigste kongeslotte. Slottet ødelagdes af en omfattende brand i 1808,
men stod i 1993
færdigrestaureret i sin nuværende bevaringsværdige stand, efter
en istandsættelse, der havde taget sin spæde start allerede i 1890’erne.
Koldinghus er i dag et moderne museum
og en seværdighed i verdensklasse.
Ribe
Bryghus er indrettet i den gamle remise på Ribe station. Vi hører om
virksomheden og får en smagsprøve på deres formåen.
Lørdagen
står i motortogenes tegn. Vi kører fra Esbjerg til Vemb med plantog med Desiro-
og Lintmateriel. I Vemb bliver vi hentet af et Y-tog, der vil køre os til
Lemvig og Thyborøn.
Vi gør et længere ophold i Lemvig, hvor vi besøger
Midtjyske Jernbaners værksted. På turen tilbage vil vi køre i plantog tilbage
til Esbjerg.
Lynetterne (Y-togene) har været en stor succes på danske
privatbaner. Første generation kom til Danmark i 1965, og anden generation i
1983-84.
I mange år var de enerådende på "privatbanerne", hvor de fik
passagertallet til at vokse. I morgenmyldretiden kørte der f.eks. i perioder
tog med 8 enheder på Gribskovbanen.
Nu er de fleste faset ud, men endnu findes
der et fåtal tilbage på Midtjyske Jernbaner, hvor de i løbet af kort tid vil
blive erstattet af batteritog.
Havnen i
Esbjerg har i de senere år gennemgået en rivende udvikling, og er i dag verdens
største basehavn for vindaktiviteter, ligesom RoRo-trafikken (Roll on-Roll off)
hvor lastbiltrailere
transporteres på skibe er i hastig udvikling. Samtidigt
har havnen fastholdt sin betydning for blandt andet olie- og gasindustrien, og
er en af de få havne i Danmark, der stadig ekspanderer.
Toget
består af Nordisk Jernbane-Klubs norske motorvognstog fra 1950-erne med egen
spisevogn.
Turen
udgår fra Rungsted Kyst fredag morgen, og undervejs vil der være mulighed for
påstigning på København H. Herfra kører vi via Kolding og Ribe til Esbjerg med forventet
ankomst ca. 19:30.
Overnatning på Scandic Olympia Hotel. Inden hjemturen søndag
besøger vi Esbjerg Havn og forventer endvidere at gøre et ophold i Odense, hvor
rejsedeltagerne kan gå på egen hånd og se på byen,
f.eks. ved en tur med Odense
Letbane. Hjemkomst ud på aftenen.
Turbeskrivelsen
vil løbende blive opdateret med oplysninger om køreplan og besøg. Den endelige
køreplan med tidspunkter for påstigning annonceres på NoJK’s hjemmeside www.nojk.dk
senest en uge før afrejsen.
Det vil
være muligt at tilkøbe frokost og middagsmad, som indtages i togets spisevogn,
til fornuftige priser. Fredag serveres frokost og søndag frokost og aftensmad.
Under
opholdet i Lemvig lørdag kan der købes en sandwich og drikkevarer. Kaffe, te,
øl og vand kan købes i toget fredag og søndag til rimelige priser.
Aftensmad
fredag og lørdag kan efter deltagernes eget valg indtages på et af Esbjergs
mange spisesteder.
Prisen
omfatter al togkørsel med eget tog, ordinære tog og særtog på
Lemvigbanen, samt besøg i Kongernes Samling på Koldinghus slot, Ribe
Bryghus og
guidet tur på Esbjerg havn samt to overnatninger i Esbjerg . Ved
overnatning i delt hotelværelse er prisen kr. 2.985 pr. person. Med overnatning
i enkeltværelse er prisen 3.450 kr.
Tilmelding
sker efter princippet først til mølle, ved at sende en mail til mail@nojk.dk
med angivelse af antal personer, påstigningssted og om man ønsker frokost (fredag/søndag)
og aftensmad (søndag) samt sandwich (lørdag). Herefter fremsendes besked om der
er plads og til hvilken konto betaling skal ske inden for 2 dage for at
opretholde pladsen på toget.
Seneste tilmelding er onsdag d. 31. juli 2024.
Rejsebestemmelser:
Rejsen
gennemføres kun ved et minimum på 30 deltagere, maks. deltagerantal er 45. NoJK
vil bestræbe sig på at gennemføre hele det ovennævnte program, men forbeholder
sig ret
til at ændre i det, såfremt der opstår forhold, foreningen ikke har
indflydelse på, idet der endnu ikke foreligger en endelig godkendt køreplan,
samt evt. aflyse,hvis minimumsdeltagerantallet
på 30 personer ikke kan opnås.
Ved afbud inden d. 25. juli tilbagebetales det indbetalte beløb med fradrag af
et mindre ekspeditionsgebyr. Herefter er tilmeldingen bindende,og der sker
ingen tilbagebetaling. Vi anbefaler derfor deltagerne til at sørge for fornødne
forsikringer, herunder afbestillingsforsikring ved sygdom og lign. En sådan
forsikring er ofte en del af den
almindelige indboforsikring, internationale
kreditkort m.v.
Aflysning
som følge af for lavt antal tilmeldinger medfører tilbagebetaling af hele det
indbetalte beløb.