Kommende udflugter
.

Sommerturen 2020

Genforeningsrejse til grænselandet

                 med Nordisk Jernbane-Klub

 

 

I anledning af at det er 100 år siden Sønderjylland/Nordslesvig stemte sig tilbage til Danmark, går sommerturen 2020 til grænselandet mellem Danmark og Tyskland.

Vi besøger en række stederi Sønderjylland og Sydslesvig, der har har haft betydning for den fælles dansk/tyske historie.

Turen bliver gennemført i dagene 27/6 til 4/7 2020

Om sommerturen:

Vi er i Nordisk Jernbane-Klub opmærksomme på at den rådende Corona-epidemi kan betyde utryghed om hvorvidt det vil være muligt at gennemføre sommerturen i år eller ej. Vi følger myndighedernes anvisninger nøje, men forventer foreløbigt at turen vil blive gennemført som planlagt. Hvis man har tilmeldt sig til turen vil man naturligvis få refunderet den fulde indbetaling i tilfælde af at turen aflyses, ligesom man vil få tilbagebetalt den fulde indbetaling, hvis man selv fortryder sin tilmelding inden tilmeldingsfristens udløb.

Turen gennemføres til gengæld ikke, hvis vi ikke opnår det nødvendige deltagerantal inden tilmeldingsfristens udløb. Vi opfordrer derfor til, at man tilmelder sig turen hurtigst muligt, hvis man gerne vil deltage, så vi kan disponere bedst muligt.

Med venlig hilsen

Nordisk Jernbane-Klubs bestyrelse

 

Rejsen gennemføres med klubbens norske tog, suppleret med turistbusser, hvor sporene ikke rækker, og i Tyskland anvendes tyske tog og busser. Vi overnatter på hoteller i nærheden af stationerne.

Dag 1 lørdag den 27. Juni. 

Vi starter fra København og kører vestpå. Undervejs gør vi ophold et par steder for at samle rejsende op (hør evt. om mulighederne). Første mål er Ribe (som godt nok ikke har noget at gøre med genforeningen). Vi overnatter i Ribe, Danmarks ældste by, hvor der er lejlighed til at gøre sig bekendt med byen.


Dag 2 Søndag den 28. Juni.

Vil vi bl. a. besøge Vadehavscentret og lære noget om Vadehavet (UNESCO verdensarv) og marsken, som vi vil opholde os i de kommende dage. Herefter fortsætter vi til Tønder, hvor der er lejlighed til en byvandring og besøg på Tønder Kunstmuseum, som rummer flere interessante museer, bl.a. et museum om møbeldesigneren Hans J. Wegner i det gamle vandtårn.  Efter besøget fortsætter vi til Niebüll for overnatning. Niebüll har en omfattende jernbanetrafik med bl. a. biltogene til Sild.


Dag 3 Mandag den 29. Juni.

Fra Niebüll gør vi en afstikker til Dagebüll Mole, hvor færgerne går til øerne ude i Vadehavet. Her vil vi se på Halligbanen, der er en smalsporet jernbane, som går ud til 2 små øer i Vadehavet. Efter dette besøg kører vi sydpå til Frederikstad, hvor vi overnatter. I Frederikstad bor vi centralt i den gamle hollandsk prægede bykerne. Her besøger vi det imponerende modelbaneanlæg Modellbahnzauber, men der bliver også tid til en sejltur rundt om byen og på den store å Treene.

Dag 4 Tirsdag den 30. Juni.

Er der tid til at se på byen, inden vi kører med bus via Husum til det gamle forsvarsanlæg Danevirke, hvor vi besøger museet og forsvarsvolden, inden vi kommer til Slesvig, hvor vi bor i 2 nætter.

Dag 5 Onsdag den 1. Juli.

 Medens vi er i Slesvig, gennemfører vi en udflugt til vikingernes Hedeby. På tilbagevejen kører vi en tur med bussen til Mysunde og jernbanebroen ved Lindaunis, hvor bil- og togtrafik deles om den samme bro. Herefter er der lejlighed til at besøge andre seværdigheder på egen hånd, f.eks. Gottorp Slot med Nydambåden, domkirken og fiskerkvarteret Holm.

Dag 6 Torsdag den 2. Juli.

Forlader vi Slesvig med tog og kører til Kappeln, hvor vi besøger museumsbanen, der er kendt for sit skandinaviske materiel. Vi overnatter i Flensborg.


Dag 7 Fredag den 3. Juli.

Kører vi efter et besøg ved Istedløven tilbage til Danmark, hvor vi besøger Dybbølmuseet. Herefter kører vi til Haderslev med toget for overnatning.


Dag 8 Lørdag den 4. Juli.

Kører vi med bus via Christiansfeld med Brødremenighedens hus. Her er der lejlighed til at smage en honningkage (eller 2). Videre går det til Skamlingsbanken, den gamle grænse, hvor Chr. X red over, da man havde stemt sig tilbage til Danmark, og Vamdrup (den gamle grænsebanegård), hvor toget venter på at bringe os tilbage til København.

 

Priser og rejsebestemmelser

Prisen for deltagelse er kr. 11.500. Det dækker togrejsen t/r fra København med tog, udflugtsbåd og busser, overnatning i delt dobbeltværelse med morgenmad, alle udflugter og adgang til de nævnte museer og seværdigheder. Tillæg for enkeltværelse er kr. 2.000.

De steder, hvor der er lange afstande mellem hotel og station, vil der blive arrangeret fælles transport inkluderet i prisen.

Turen gennemføres med eget tog (Det norske motortog), men på nogle strækninger kan det være nødvendigt at anvende plantog eller turistbus. Når vi kører med eget tog, vil de fleste måltider samt kaffe og andre drikkevarer blive serveret til rimelige priser.

Tilmelding:

Tilmelding bør ske snarest muligt og senest d. 20. april 2020 på klubbens e-post: mail@nojk.dk

Første rate på halvdelen af betalingen indbetales på giro 917 8244 i forbindelse med tilmeldingen, som er bindende. Restbeløbet indbetales uopfordret senest 20. maj. Ved betaling via netbank er reg.nr. 1551 og kontonummer 9178244.

Ved tilmelding angives antal personer, deres navn(e) og adresse(r), samt følgende betegnelser for deltagelse:

A: Voksen i delt dobbeltværelse DKK 11.500.

B: Voksen i enkeltværelse DKK 13.500.

Opgiv også gerne e-postadresse og telefonnummer. Såfremt man har mobiltelefon, bedes dette nummer opgivet.

Pris for børn under 16 år oplyses ved henvendelse til klubben.

Tilmelding er først gældende, når indbetalingen er modtaget.

Rejsebestemmelser:

Rejsen gennemføres kun ved et minimum på 30 deltagere. Deltagerne bør selv have forsikring for afbestilling i tilfælde af sygdom eller lignende, idet de indbetalte beløb kun tilbagebetales, hvis rejsen ikke kan gennemføres på grund af, at minimumsdeltagerantallet ikke kan opnås.

NoJK vil bestræbe sig på at gennemføre hele det ovennævnte program, men forbeholder sig ret til at ændre i det, såfremt der opstår forhold, foreningen ikke har indflydelse på, samt evt. aflyse, hvis minimumsdeltagerantallet på 30 personer ikke kan opnås.

Aflysning som følge af for lavt antal tilmeldinger medfører tilbagebetaling af hele det indbetalte beløb.

Vi beder personer der er langsomt/dårligt gående eller gangbesværede om at være opmærksomme på, at man for at kunne deltage på rejsen, bør kunne gå kortere afstande i et almindeligt spadser-tempo og sørge for sin egen bagage mellem tog, bus og hotel. Vi anbefaler derfor, at man rejser ”let”.


86-togsættet