Kommende udflugter
.


 

Fredag d. 6. - søndag d. 8. september 2024  

Sidste tur til lynetteland? Forlænget weekend i Jylland med NoJK.

 

Det er svært at komme ud på de lange skinner med museumstog, og en tur til Jylland vil snart kun kunne gennemføres med materiel, der er udrustet til det nye signalprogram,
som nu nærmer sig færdiggørelsen i Jylland. Derfor benytter Nordisk Jernbane-Klub lejligheden til at gennemføre en tur med den velkendte stemning på en lidt længere tur og arrangerer
en forlænget weekendtur til Esbjerg med Vest- og Midtjylland med følgende besøgsmål:

Kongernes Samling på Koldinghus (fredag)

Ribe Bryghus (fredag)

Midtjyske Jernbaner med de klassiske lynetter samt andre motortogsæt (lørdag)

Esbjerg havn (søndag)

Odense på egen hånd (søndag)

Koldinghus daterer sig tilbage til midten af 1200-tallet, og var i århundreder et af landets vigtigste kongeslotte. Slottet ødelagdes af en omfattende brand i 1808, men stod i 1993
færdigrestaureret i sin nuværende bevaringsværdige stand, efter en istandsættelse, der havde taget sin spæde start allerede i 1890’erne. Koldinghus er i dag et moderne museum
og en seværdighed i verdensklasse.

Ribe Bryghus er indrettet i den gamle remise på Ribe station. Vi hører om virksomheden og får en smagsprøve på deres formåen.

Lørdagen står i motortogenes tegn. Vi kører fra Esbjerg til Vemb med plantog med Desiro- og Lintmateriel. I Vemb bliver vi hentet af et Y-tog, der vil køre os til Lemvig og Thyborøn.
Vi gør et længere ophold i Lemvig, hvor vi besøger Midtjyske Jernbaners værksted. På turen tilbage vil vi køre i plantog tilbage til Esbjerg.
Lynetterne (Y-togene) har været en stor succes på danske privatbaner. Første generation kom til Danmark i 1965, og anden generation i 1983-84.
I mange år var de enerådende på "privatbanerne", hvor de fik passagertallet til at vokse. I morgenmyldretiden kørte der f.eks. i perioder tog med 8 enheder på Gribskovbanen.
Nu er de fleste faset ud, men endnu findes der et fåtal tilbage på Midtjyske Jernbaner, hvor de i løbet af kort tid vil blive erstattet af batteritog.

Havnen i Esbjerg har i de senere år gennemgået en rivende udvikling, og er i dag verdens største basehavn for vindaktiviteter, ligesom RoRo-trafikken (Roll on-Roll off) hvor lastbiltrailere
transporteres på skibe er i hastig udvikling. Samtidigt har havnen fastholdt sin betydning for blandt andet olie- og gasindustrien, og er en af de få havne i Danmark, der stadig ekspanderer.

Toget består af Nordisk Jernbane-Klubs norske motorvognstog fra 1950-erne med egen spisevogn.

Turen udgår fra Rungsted Kyst fredag morgen, og undervejs vil der være mulighed for påstigning på København H. Herfra kører vi via Kolding og Ribe til Esbjerg med forventet ankomst ca. 19:30.
Overnatning på Scandic Olympia Hotel. Inden hjemturen søndag besøger vi Esbjerg Havn og forventer endvidere at gøre et ophold i Odense, hvor rejsedeltagerne kan gå på egen hånd og se på byen,
f.eks. ved en tur med Odense Letbane. Hjemkomst ud på aftenen.

Turbeskrivelsen vil løbende blive opdateret med oplysninger om køreplan og besøg. Den endelige køreplan med tidspunkter for påstigning annonceres på NoJK’s hjemmeside www.nojk.dk
senest en uge før afrejsen.

Det vil være muligt at tilkøbe frokost og middagsmad, som indtages i togets spisevogn, til fornuftige priser. Fredag serveres frokost og søndag frokost og aftensmad.
Under opholdet i Lemvig lørdag kan der købes en sandwich og drikkevarer. Kaffe, te, øl og vand kan købes i toget fredag og søndag til rimelige priser.
Aftensmad fredag og lørdag kan efter deltagernes eget valg indtages på et af Esbjergs mange spisesteder.

Prisen omfatter al togkørsel med eget tog, ordinære tog og særtog på Lemvigbanen, samt besøg i Kongernes Samling på Koldinghus slot, Ribe Bryghus og
guidet tur på Esbjerg havn samt to overnatninger i Esbjerg . Ved overnatning i delt hotelværelse er prisen kr. 2.985 pr. person. Med overnatning i enkeltværelse er prisen 3.450 kr.

Tilmelding sker efter princippet først til mølle, ved at sende en mail til mail@nojk.dk med angivelse af antal personer, påstigningssted og om man ønsker frokost (fredag/søndag)
og aftensmad (søndag) samt sandwich (lørdag). Herefter fremsendes besked om der er plads og til hvilken konto betaling skal ske inden for 2 dage for at opretholde pladsen på toget.
Seneste tilmelding er onsdag d. 31. juli 2024.

Rejsebestemmelser:

Rejsen gennemføres kun ved et minimum på 30 deltagere, maks. deltagerantal er 45. NoJK vil bestræbe sig på at gennemføre hele det ovennævnte program, men forbeholder sig ret
til at ændre i det, såfremt der opstår forhold, foreningen ikke har indflydelse på, idet der endnu ikke foreligger en endelig godkendt køreplan, samt evt. aflyse,hvis minimumsdeltagerantallet
på 30 personer ikke kan opnås. Ved afbud inden d. 25. juli tilbagebetales det indbetalte beløb med fradrag af et mindre ekspeditionsgebyr. Herefter er tilmeldingen bindende,og der sker
ingen tilbagebetaling. Vi anbefaler derfor deltagerne til at sørge for fornødne forsikringer, herunder afbestillingsforsikring ved sygdom og lign. En sådan forsikring er ofte en del af den 
almindelige indboforsikring, internationale kreditkort m.v.

Aflysning som følge af for lavt antal tilmeldinger medfører tilbagebetaling af hele det indbetalte beløb.


86-togsættet