Kommende udflugter
.

Sommerturen går fra vestkyst til østkyst og Stockholm

Søndag d. 31. juli til lørdag d. 6. august 2016

 

Nordisk Jernbane-Klubs sommerrejse 2016 går fra vestkyst til østkyst og et par dage i Stockholm, 
og i bedste NoJK-tradition besøger vi interessante steder på vejen med sejltur,
besøg på museer samt kørsel med veterantog og sporvogn. Turen varer 7 dage fra søndag d. 31. juli til lørdag d. 6. august.

Søndag d.31. juli: Vi starter fra København/Malmö med at køre til Varberg, hvor vi besøger fæstningen, der overvejende er bygget i den danske tid, og Grimeton Radiostation, der er udpeget som verdensarv som en af de sidste endnu fungerende langbølgeradiostationer. Derefter fortsætter vi med toget til Borås, hvor vi overnatter.

Mandag d. 1. august: Om formiddagen kører vi med tog til Lidköping, hvor vi om eftermiddagen besøger Läckö Slott, der af mange betegnes som Sveriges flotteste placeret lige ned til Vänern. Det blev opført i 13-1400 tallet, og blev i 1600-tallet ombygget til det barokslot, som det i dag fremstår som. Vi overnatter i Lidköping.

Tirsdag d. 2. august: Vi starter dagen med besøg på Rörstrand Museum, der fortæller historien om Rörstrands Porcelænsfabrik, der er en af verdens ældste. Vi tager videre til den smalsporede Skara-Lundsbrunns Järnväger, hvor vi udover en tur med toget har lejlighed til at besøge Jernbanemuseet. Byen Skara betragtes som en af 1100-tallets Sveriges tre byer, hvor domkirken den dag i dag udgør centrum for byplanen, der har bevaret sit udseende siden middelalderen. Midt på eftermiddagen tager vi tilbage til Lidköping for at fortsætte med tog over Läggesta til Mariefred, hvor vi overnatter.

Onsdag d. 3. august: Siden vi i 2010 sidst besøgte Östra Södermanlands Järnväg, er banens strækningslængde blevet tredoblet, så vi nu kan køre med tog hele vejen fra Mariefred til Taxinge-Näsby, hvor vi besøger slottet med det storslåede konditori og smørrebrød, inden turen går tilbage til Mariefred. Vi går ombord i S/S Mariefred, der ad Mälaren bringer os til Stockholm, hvor vi overnatter.
Vi bliver i Stockholm de næste to dage, hvor vi begge formiddage er på rundtur eller museumsbesøg, medens eftermiddagene er til fri disposition.

Torsdag d. 4. august:  Vi kører med museumssporvogn på Djurgårdslinjen til sporvejsmuseet i Alkärrshallen og fortsætter til Wasamuseet, der ligger lige op til Skansen. Orlogsskibet Wasa sank i 1628 efter bare 1.300 meters sejlads på sin jomfrurejse i meget roligt vejr. Årsagen var formentlig for højt tyngdepunkt. Skibet blev hævet i 1961 og ført på land, og er dermed det eneste bevarede skib fra 1600-tallet i hele verden.
Efter besøget på museet er resten af dagen til fri disposition. Stockholm er rig på andre seværdigheder både i byen og omegnen, f.eks. med besøg på Drottningsholm. 

Fredag d. 5. august: Om formiddagen skal vi besøge den smalsporede forstadsbane, Roslagsbanen. Udover det moderne materiel i den daglige drift er der bevaret flere ældre køretøjer fra årene 1918-1938, som vi vil se nærmere på. Efter besøget på banen er der også i dag mulighed for på egen hånd at se nogle af de mange andre seværdigheder i Stockholm.

Lørdag d. 6. august: Medens vi har haft et par dage i Stockholm, forventer vi, at vores tog i mellemtiden også er nået hertil, således at vi om morgenen starter på hjemturen mod Malmö og København. Undervejs laver vi en afstikker med besøg på Kongeslottet Tullgarn og videre til Oxelösund, der engang var det sydlige endepunkt for Trafikaktiebolaget Grängesberg Oxelösund Järnväg (TGOJ) og udskibningshavn for banens malmtransporter.Vi kører tilbage til hovedlinien og fortsætter sydpå til Malmö, hvor vi stiger om til Øresundstog til København, hvor turen slutter. 
 

Pris og rejsebestemmelser

Pris for deltagelse kr. 11.800. Det dækker togrejsen t/r fra København med tog, skib og busser, overnatning i delt dobbeltværelse med morgenmad, alle udflugter og adgang til de nævnte museer og seværdigheder. Tillæg for enkeltværelse kr. 2.000.
De steder, hvor der er lange afstande mellem hotel og station, vil der blive arrangeret fælles transport includeret i prisen. Når vi kører med eget tog, vil de fleste måltider samt kaffe og andre drikkevarer blive serveret undervejs til rimelige priser.

Tilmelding:
Tilmelding bør ske snarest muligt og senest 1. maj 2016 på klubbens e-post (mail@nojk.dk)
Depositum på 500 kr. pr. rejsedeltager indbetales på giro 917 8244 senest fem dage efter tilmeldingen, som er bindende. Restbeløbet indbetales uopfordret til ovennævnte konto i to rater, henholdsvis 15. maj og 15. juni.

Ved tilmelding angives antal personer, deres navn(e) og adresse(r) samt følgende betegnelser for deltagelse:

A: Voksen i delt dobbeltværelse                  DKK 11.800
B: Enkeltværelsestillæg                                  DKK 2.000

Opgiv også gerne e-postadresse og telefonnummer. Såfremt man har mobiltelefon, bedes dette nummer opgivet.

Pris for børn under 16 år oplyses ved henvendelse til klubben.

Tilmelding er først gældende, når indbetalingen er modtaget.

Rejsebestemmelser:
Rejsen gennemføres kun ved et minimum på 30 deltagere. Deltagerne bør selv have forsikring for afbestilling i tilfælde af sygdom eller lignende, idet de indbetalte beløb kun tilbagebetales, hvis rejsen ikke kan gennemføres på grund af, at minimumsdeltagerantallet ikke kan opnås.

NoJK vil bestræbe sig på at gennemføre hele det ovennævnte program, men forbeholder sig ret til at ændre i det, såfremt der opstår forhold, foreningen ikke har indflydelse på, samt evt. aflyse, hvis minimumsdeltagerantallet på 30 personer ikke kan opnås.

Aflysning som følge af for lavt antal tilmeldinger medfører tilbagebetaling af hele det indbetalte beløb.



86-togsættet