Kommende udflugter
.

Sensommerturen 2026

Forlænget weekend i Sydslesvig med Nordisk Jernbane-Klub. 4. - 6. September 2026

Følg med på en sensommerrejse til det smukke Sønderjylland og Sydslesvig med Nordisk Jernbane-Klub (NoJK) i vort historiske norske tog fra 1950´erne med tilhørende spisevogn og oplev en tur med den velkendte stemning på en lidt længere rejse. Vores rejsemål er Flensborg og det skønne sydslesvigske landskab med besøg ved museumsbanen i Angeln. Turen byder på følgende seværdigheder:

Ÿ Flensborg

Ÿ Udflugt med tysk skinnebus til Kappeln

Ÿ Bustur med besøg i Frøslevlejren og Christiansfeld

Det er svært at komme ud på de lange skinner med museumstog, og en tur til Jylland vil snart kun kunne gennemføres med materiel, der er udrustet til det nye signalsystem, ERTMS, 
som nu nærmer sig færdiggørelsen. Desværre har Banedanmark planlagt en række sporarbejder hen over sommeren med en del trafikomlægninger til følge, og det har derfor ikke været muligt
at få tilsagn om en endelig køreplan endnu. Vi må derfor tage forbehold for at turens program kan ændres, hvis sporarbejderne ikke forløber efter planen, eller der opstår andre forhold, som vi
ikke har indflydelse på, men vil naturligvis gøre vores yderste for at gennemføre turen som beskrevet.Peren www.nojk.dk, hvor eventuelle opdateringer vil blive offentliggjort. 

Program:

Fredag 4. september.

Turen udgår fra Rungsted Kyst fredag morgen, og vi gør ophold på København H. for at samle rejsende op. Der vil blive opsamling for rejsende i Ringsted, hvis der er behov for det. Turen går til
Padborg, og undervejs serveres der frokost i toget (inkluderet i turprisen). på hele turen.

I forbindelse med måltiderne kan drikkevarer købes til fornuftige priser, ligesom kaffe og te er gratis i toget under hele turen.

Vel ankommet til Padborg er der omstigning til ordinært tog, der bringer os til Flensborg, der er vor base de næste to nætter. Desværre er vores eget tog ikke godkendt i Tyskland, så det må vi  efterlade i
Danmark.

Flensborg er en spændende by med masser af liv. Vi anbefaler blandt andet et besøg på kirkegården, hvor H. V. Bissens statue "Istedløven" kan beses. Der er en mangfoldighed af hyggelige spisesteder
i den centrale del af byen, og en spadseretur på havnen må ikke glemmes.

Lørdag 5. september:

Efter at have nydt hotellets morgenmad, mødes vi på Flensborg station, hvor vi skal med tog til Kappeln. Toget består af to-akslede skinnebusser af typen VT 98 fra Angelner Dampfeisenbahn. De er 
bygget af Waggonfabrik Uerdingen i 1961/1967, altså samtidig med, at vi købte de langt mere moderne lynettetog fra samme fabrik til de danske privatbaner.

Angelner Dampfeisenbahn er en lidt anderledes museumsbane, idét man her har satset stærkt på skandinavisk materiel, og man råder over både danske, svenske og norske køretøjer. Der er god tid til
at besøge Kappeln og museumsbanen, inden vi vender tilbage til Flensborg, hvor aftenen er til fri disposition.

Søndag 6. september:

Efter morgenmaden på hotellet entrer vi en turistbus og kører tilbage til Danmark. På vejen tilbage til toget besøger vi Frøslevlejren, der blev oprettet for at undgå at danske modstandsfolk blev 
sendt til tyske koncentrationslejre, og Christiansfeld, der er ét af af UNESCOS verdensarvssteder og kendt for sine honningkager. Mætte af indtryk (og måske af honningkager!) kører vi frem til
toget, der venter på at bringe os tilbage til København, og stiger ombord. På vejen hjem serveres aftensmad i togets spisevogn (inkluderet i turprisen)., og der kan købes kaffe og te på hele turen.

Pris:

Prisen omfatter al togkørsel med eget tog, ordinære tog, særtog til Kappeln, 2 overnatninger i Flensborg og busrejse om søndagen med besøg i Frøslevlejren og Christiansfeld. 
Der indgår også frokost i toget fredag og middag om søndagen (begge exkl. drikkevarer).

Ved overnatning i delt hotelværelse er prisen kr. 3.475 pr. person. Med overnatning i enkeltværelse er prisen 4.475 kr.

Tilmelding:

Tilmelding sker på hjemmesiden: https://veterantoget.dk/flensborg

Billetsalget starter for medlemmer samtidig med udgivelsen af Nordisk Jernbanenyt. Herefter vil billetsalget blive udvidet til andre interesserede.

Sidste frist for tilmelding er fredag den 3. Juli

På denne hjemmeside (og på www.nojk.dk) vil man også kunne få de seneste opdateringer om rejsen, herunder togets køreplan og mødetider.

Ved tilmelding oplyses navn og fødselsdato på alle deltagere. Det forudsættes, at alle rejsende medbringer pas eller anden gyldig identifikation samt opfylder alle gældende indrejseregler. 
ID i digital form er ikke tilladt.

Eventuelle ønsker til maden (fødevareallegier eller diæter), handicaps etc. skal oplyses.

Ligeledes bedes man oplyse, om man vil stå på toget i Ringsted.

Prisen vil inkludere alle transportmidler og entréer til de seværdigheder der indgår i selve turen. 2 overnatninger i delt dobbeltværelse henholdsvis enkeltværelse, frokost i toget fredag og
aftensmad søndag, ekskl. drikkevarer.
Vi anbefaler tilmelder sig hurtigt.

Husk at medbringe pas og €uro

Rejsen gennemføres kun ved et minimum på 30 deltagere, maks. deltagerantal er 45. NoJK vil bestræbe sig på at gennemføre hele det ovennævnte program, men forbeholder
sig ret til at ændre i det, såfremt der opstår forhold, foreningen ikke har indflydelse på, idet der endnu ikke foreligger en endelig godkendt køreplan, samt evt. aflyse, hvis
minimumsdeltagerantallet på 30 personer ikke kan opnås. Købet er bindende, og der sker ingen tilbagebetaling. Vi anbefaler derfor deltagerne til at sørge for fornødne forsikringer,
herunder afbestillingsforsikring ved sygdom og lign. En sådan forsikring er ofte en del af den almindelige indboforsikring, internationale kreditkort m.m.

Aflysning som følge af for lavt antal tilmeldinger medfører tilbagebetaling af hele det indbetalte beløb.


86-togsættet